2025-01-13

Op 1 januari 2025 trad de ESG-ratingverordening (Verordening 2024/3005) in werking. Alle Europese lidstaten zijn verplicht om de ESG-ratingverordening vanaf 2 juli 2026 toe te passen. 

ESG-ratings zijn beoordelingen of scores die een inzicht geven in hoe goed een bedrijf, een organisatie of een financieel instrument scoort op drie belangrijke duurzaamheidsdimensies: environmental, social en governance. 

Voormelde ratings bestaan reeds sedert langere tijd. Ze worden bovendien steeds vaker gebruikt door bedrijven, beleggers en financiële instellingen teneinde risico’s te identificeren alsook om duurzame beleggingskeuzes en financieringsbeslissingen te maken. 

Tot op heden bestond er echter geen wettelijk kader omtrent ESG-ratings. Dit baarde de nodige zorgen waar voormelde ratings doen denken aan de kredietwaardigheidsratings die aan de basis van de financiële crisis in 2008 lagen. Meer specifiek ontbrak elke vorm van transparantie omtrent de manier waarop men tot een bepaalde rating kwam en welke criteria hierbij in acht werden genomen. Bovendien bepaalde elke rating agency voorheen zelf wat zij al dan niet als duurzaam beschouwden.

De ESG-ratingverordening vormt een doorbraak waar zij thans gemeenschappelijke regels en voorwaarden omtrent ESG-ratings bepaalt. Zij bepaalt onder meer dat ondernemingen hun ratingmethoden doorlopend en éénmaal per jaar moeten evalueren. Daarnaast moeten ondernemingen hun methodologie, aanname en gebruikte data openbaar maken.

Voorgenoemde transparantievereisten komen tegemoet aan tal van bezorgdheden. Bovendien biedt meer transparantie inzake duurzaamheidsstrategieën van ondernemingen diverse voordelen.

Zo zorgt transparantie bijvoorbeeld voor een betere bescherming van het individu. Het verschaft namelijk inzicht in de duurzaamheidspraktijken van ondernemingen. Daarnaast draagt het hanteren van transparantiecriteria bij aan het verminderen van greenwashingpraktijken, waardoor misleidende duurzaamheidsclaims worden tegengegaan. Bovendien stimuleert transparantie een grotere vraag naar duurzaamheid in de markt, wat ondernemingen motiveert om hun activiteiten op een meer duurzame wijze uit te voeren.

Enige nuance is echter gepast. Duurzaamheid is sterk afhankelijk van het marktsentiment. Indien consumenten onvoldoende belang hechten aan duurzaamheid verliest een transparantieverplichting haar efficiëntie. Daarnaast kan een verhoogde aandacht voor duurzaamheid tevens leiden tot een groter risico op greenwashing. Ondernemingen kunnen namelijk een zekere druk ervaren om zich groener voor te doen dan zij daadwerkelijk zijn. Dit ondermijnt de oorspronkelijke doelstelling van voormelde transparatievereisten. Wat beleggingsproducten betreft, bestaat er tevens een risico op “brown spinning” waarbij niet-duurzame producten goedkoper worden voor de consument die duurzaamheid minder belangrijk acht. Hierdoor blijven zowel duurzame als niet-duurzame producten naast elkaar bestaan, zonder dat er wezenlijke vooruitgang wordt geboekt op het gebied van duurzaamheid.

De nodige waakzaamheid blijft geboden teneinde te waarborgen dat transparantie niet ontaardt in misleiding of ongewenste neveneffecten zoals greenwashing. Slechts met een kritische blik en voortdurende controle kan de effectiviteit van duurzaamheidsmaatregelen worden gegarandeerd.

Schuermans advocaten volgt dit verder op. Voor meer informatie kunt u zich richten tot mr. Charlotte ENGELEN, c.engelen@schuermans-law.be.

 

Meer nieuws

2025-01-31

Schuermans advocaten opent bijkantoor in Geel

Ga verder
2025-01-20

Ook in 2025 erkent A.M. Best Company Schuermans advocaten

Ga verder
2025-01-06

Bijdrage Tom Hens in Rechtskundig Weekblad m.b.t. vereenvoudiging opzeggingsregels verzekeringsovereenkomsten voor consumenten

Ga verder