2019-07-11

Ingevolge de wet van 9 mei 2019 betreffende de verplichte verzekering van de burgerlijke beroepsaansprakelijkheid in de bouwsector, ofwel de “wet Peeters II”, moeten architecten, landmeter-experten, veiligheids- en gezondheidscoördinatoren en andere dienstverleners in de bouwsector voor intellectuele prestaties die beroepshalve worden geleverd, de burgerlijke aansprakelijkheid voor beroepsfouten verplicht laten verzekeren.

De “wet Peeters II” maakt een vervolg uit op de  wet van 31 mei 2017 betreffende de verplichte verzekering van de tienjarige burgerlijke aansprakelijkheid (“wet Peeters I”) waarin de verplichte verzekering van de aannemer, architect en andere dienstverleners in de bouwsector van de zgn. “tienjarige aansprakelijkheid” reeds werd geregeld.

De polis dient volgens de wet te voorzien in een minimumdekking voor burgerlijke aansprakelijkheid waarbij de dekking per schadegeval niet lager mag zijn dan:

  • €1.500.000,00 voor schade voortvloeiend uit lichamelijke letsels;
  • €500.000,00 voor het totaal van materiële en immateriële schade;
  • €10.000,00 voor voorwerpen die aan de verzekerde zijn toevertrouwd door de bouwheer.

Deze bedragen zijn gekoppeld aan de basisindex 2007.

In een aantal gevallen zal dekking kunnen worden uitgesloten. Zo zou geen dekking kunnen worden verleend bij schade ingevolge radioactiviteit. De regering beschikt voorts over de mogelijkheid om in andere uitsluitingen te voorzien.

Verzekeringsplichtigen die geen dekking zouden kunnen vinden op de markt, kunnen de voorwaarden en de premie door het Tariferingsbureau laten vaststellen.

De wet werd op 26 juni jl. gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en is in werking getreden op 1 juli 2019.

Uiteraard helpt Schuermans advocaten U graag verder met al uw vragen hieromtrent.

Meer nieuws

2024-05-16

Tot ziens wegwerpeconomie! Een nieuwe weg naar het herstel van producten

Ga verder
2024-05-06

Wet van 17 maart 2024 tot wijziging van de WAM: overzicht van belangrijkste wijzigingen

Ga verder
2024-05-03

De wetgeving over het verkrijgen van goederen voor een bewindvoerder is discriminerend

Ga verder